Nová bojová loď Kriegsmarine ktorá mala byť nasledovníkom už vtedy obľúbenej triedy Bismarck. Loď ktorá sa silou a odolnosťou mala vyrovnať a prekonať silu Royal Navy a byť mocným protivníkom nepriateľkých námorníctiev.
Cesta ku stavbe
Trieda H-39 bolo označenie finálneho plánu v roku 1939.
Hitler však trval na tom. aby hlavnú výzbroj tvorili delá s väčším kalibrom ako 406 mm alebo 380 mm. Chcel tam dať kaliber 508 mm.
To by bolo v poriadku až na to, že loď by musela mať výtlak cez 80 000 ton a taký nemala ani plne naložená bojová loď Yamato.
V praxi by to znamenalo prestavať všetký vtedajšie prístavy v Nemecku spolu s obsluhou len aby sa táto superloď mohla dostať do bojaschopného stavu. Ďalej už boli dodané konštrukčné plány pre nižšie kalibre a ďalšie úpravy by len odsunuli výstavbu.
Nakoniec Hitler odsúhlasil projekt H-39 tak ako mu ho predložili konštruktéri .
Dizajn
Projekt H-39 mal základ v triede Bismark, ale išlo o zväčšenú a hlavne vylepšenú verziu. Na prvý pohľad sa dali odlíšiť tieto triedy podľa komínov. H-39 mala dva, namiesto jedného ako to bolo u lodí Bismark a Tirpitz. Maximálna dĺžka lode mala byť 277,8 metra.
Pohon už nemal využívať parné turbíny ale dieselové motory, akčný radius sa mal zvýšiť o 60%. Dvanásť dieslových motorov, malo údajne vyvinúť rýchlosť 30 uzlov.
Zvýšené nároky na priestor pre strojovnňu prinútili zmeniť tradičné miesto pre hangár s katapultom v strede a posunúť ho smerom do zadu. 4 hydroplány typu Arado Ar 196 mali mať k dispozícii dve rampy pozdĺž zadných delových veží na vyťahovanie z hangárov a jeden odpaľovací katapult v strede paluby za poslednou batériou. Hlavnú výzbroj tvorili 406 mm delá usporiadané v dvojiciach v štyroch vežiach.
Konštrukcia
V roku 1938 OKM (Oberkommando der Kriegsmarine) vytvorilo Plán Z ktorý určoval ako sa malo Kriegsmarine rozrastať počas najbližšieho obdobia. Jadro novej flotily tvorilo 6 lodí typu H-39.
V Januári 1939 bola na nich vydaná objednávka. Pracovne sa tieto H-39 označovali ako: "H","J","K","L","M","N". Kontrakt sa rozdelil medzi veľké nemecké lodenice:
"H" Blohm & Voss Hamburg - kýl položený 15.7.1939
"M" Blohm & Voss Hamburg
"J" Deutsche Schiff und Maschinenbau AG Brémy - kýl bol položený 1.9.1939
"N" Deutsche Schiff und Maschinenbau AG Brémy
"L" Kriegsmarinewerft Wilhelmshaven
"K" Deutsche Werke Kiel - kýl mal byť položený 15.9.1939, stavba sa nikdy nezačala
Vojna sa však začala skôr ako sa plánovalo a tak boli práce na oboch stavbách krátko na to zastavené. V tomto štádiu bolo na "H" z dovezených 5 800 t materiálu, len 760 ton využitých pri stavbe kýlu. Na kýl "J" bolo využitých len 40 ton materiálu z objednaných 3531 ton.
Niektoré prmene klamne uvádzajú mená nových plavidiel, ako Hindenburg alebo Friedrich der Grosse alebo Grossdeutschland. V skutočnosti ani jedna loď nikdy nebola pomenovaná oficiálne.
Výroba bola zastavená, ale časť hlavnej výzbroje bola dokončená. Takisto konštruktéri nespali a plány sa ďalej prepracovávali, s narastajúcimi bojovými skúsenosťami sa upravovali čoraz viac rozmery lode a zvyšovali sa jej parametre...
Pobrežné batérie
Kruppove závody dokončili 10 kusov 406 mm diel. Tieto boli použité ako ťažká obrana Atlantického valu. Pre batériu Trondenes v severnom Nórsku boli dovezené 3 kusy, takisto v Nórsku pre batériu Dietl ďalšie 3 kusi a nakoniec batériu Lindemann v Pas - des - Calais tvorili 4 takéto delá.



jedna z batérií v Trondenes model h-39 od nejakého zavislaka

Technické parametre
Výtlak
prázdna 55,453 t
plne naložená 62497 t
Dĺžka
celkovo 277,8 m
čiara ponoru 266 m
Šírka 37,2 m
Ponor 9,9 - 11,1 m
Posádka 2000+ členov
Pohon 3 skrutky, 12 dieslových motorov
Rýchlosť 30 uzlov
Akčný radius 16 000 nm (30 000km) pri 19 uzloch
Výzbroj
8x 406 mm kanóny zoradené po dvoch dostrel cca 36 km
12x 150 mm vedľajšie kanóny
16x 105 mm AA delá
16x 37mm AA flaky
24x 20mm AA flaky
6x 533 mm torpédomety
Pancierovanie
obvod (pravdepodobne vnútorný) 295 - 175 mm
hlavná paluba 80 - 50 mm
obrnená paluba 120 - 100 mm
torpédové prepážky 45 mm
pancierové prepážky 220 mm
hlavné delové veže 380 - 125 mm
veže vedľajších diel 100 - 40 mm
mostík? (conning tower) 400 mm
Ak provnáme jej hmotnosť a hmotnosti iných vtedajších bojových lodí, tak H-39 sa radí na piate miesto za plavidlami Richelieu, Vittorio Venneto, Iowou a Yamatom. Teoreticky by bola schopná potopiť akúkoľvek loď vtedajšej Royal Navy vďaka lepšiemu pancierovaniu.
Nabudúce pokračovanie popisov niektorých variant tejto superlode o ktorých sa mi podarilo zohnať nejaké informácie.
ZDROJ: GEOCITIES preklad z wikipédie a German-navy.de
Naposledy upravil kamikadze dne 09. 08. 2008, 23:52, celkově upraveno 2 krát.
_________________





Pravidla fóra Rady ohledne psaní na DF Ponorkářův slovník Hledat